Czym różni się Spark od tradycyjnej szkoły?
• samorefleksja
• informacja od kolegów
• rozmowa z nauczycielem
Czym jest ocenianie zachowania i czemu służy? Czy może sprzyjać rozwojowi uczniów i uczennic? Wielu nauczycieli, uczniów oraz rodziców zadaje sobie te pytania. Członkinie naszej kadry razem z prof. Jaskulską stworzyły w Sparku i opisały w książce alternatywę do rozwiązań wobec powszechnie stosowanych systemów punktowych i ocen opisowych. W książce opisują zmianę (a może nawet rewolucję), na którą się zdecydowały – odejście od „ustalania oceny zachowania” na rzecz budowania w szkole klimatu dla uczniowskiej autorefleksji, a wszystko w granicach prawa oświatowego. Są to trzy modele, w których ocenianie zachowania to całoroczny proces wspomagający uczniów i uczennice w samopoznaniu, kształtowaniu kompetencji społeczno- emocjonalnych, świętowaniu sukcesów, wyciąganiu wniosków z potknięć, docenianiu wysiłku wkładanego we własny rozwój. Jeśli chcesz wiedzieć więcej zapraszamy do lektury książki.
Co robi Spark Academy pierwsza w Polsce szkoła restoratywna?
- buduje zdrowe relacje: spotkania w gronie zespołu, wśród pracowników; kręgi czyli spotkania z uczniami i dla uczniów, dbałość o komunikację i relacje z uczniami, rodzicami i nauczycielami
- rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych: psychologia w planie zajęć, kręgi, program rozwoju społeczno-emocjonalnego
- pedagogika restoratywna: zintegrowanie programu społeczno-emocjonalnego z programem dydaktycznym; modelowanie postaw przez kadrę; ćwiczenie kompetencji akademickich, społecznych i emocjonalnych; autorski system oceniania
- praktyki naprawcze - małe spotkania wyjaśniające twarzą w twarz, kręgi-spotkania w większym gronie skupione na rozwiązywaniu problemów i konfliktów, minimediacje
- zasady i procedury naprawcze - oficjalne procedury szkolne dotyczące uczniów jak i nauczycieli, a także rodziców, Kodeks Sparka, procedury interwencyjne, Mapy Drogowe i kontrakty
i grzeczności