Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Początek nowego działu na zajęciach interdyscyplinarnych w klasach 6-8 miał być inny niż zazwyczaj. Tym razem zamiast wyjścia, zdecydowaliśmy się zorganizować dzień planszowych gier edukacyjnych. Zrobiliśmy research i wybraliśmy gry poprawne merytorycznie i cieszące się uznaniem wśród graczy. Dzięki temu uczniowie mieli okazję rozegrać kilka sesji planszówek i karcianek, które miały powtórzyć materiał, rozruszać szare komórki i nauczyć czegoś nowego.
Jednak… entuzjazmu wśród uczniów nie było. “Trochę nudne”, “Nie podobają nam się zasady”, “Możemy zagrać w coś, co już znamy” – można było usłyszeć podczas rozgrywek.
Jako nauczyciele wzięliśmy sobie do serca i postanowiliśmy zachęcić uczniów, by wykazali się tak pożądaną w Sparku cechą, jaką jest sprawczość!
Padła więc propozycja: stwórzcie własne gry z edukacyjnym twistem! Tematyka? Konkretny przedmiot szkolny. Efekt? Przerósł najśmielsze oczekiwania.
Zespoły uczniów zaskoczyły poziomem zaangażowania i kreatywności. Powstały prototypy gier o biologii, matematyce, geografii, historii, chemii i fizyce! Od pierwszych szkiców i burz mózgów, przez wycinanie kart i projektowanie plansz, po testy i zmiany zasad – cały proces nie różnił się niczym od profesjonalnego tworzenia gier. Niektóre zespoły same przyznały, że teraz znacznie lepiej rozumieją swój przedmiot, bo muszą go wytłumaczyć innym poprzez zabawę.
Trwają rozgrywki testowe, a zasady dynamicznie się zmieniają na skutek uwag graczy. Każda grupa opracowuje inny przedmiot, a ich prace oceniane są według Arkusza Oceny Gry Planszowej, w którym liczą się: zgodność gry z tematyką przedmiotu, przejrzystość zasad, oryginalność pomysłu, estetyka wykonania, umiejętność prezentacji oraz testowania.
Maksymalnie można zdobyć 100 punktów, ale największą nagrodą okazuje się... radość z tworzenia. Bo jak się okazuje – kiedy uczniowie mają wpływ na to, co robią, dzieje się magia!